středa 17. července 2019

16.7.2019, úterý, den 11 - Opuštěný ostrov Hashima/Gunkanjima a jízda vlakem přez půl Japonska

- předevčírem v Nagasaki jsme si objednali lístky na exkurzi lodí na ostrov Hashima na 16. července
- to je však zároven den kdy se přesouváme z Fukuoky do Izuma
- díly skvělé japonské vlakové síti se to však dá stihnout :)
- vstvávámě kolem 5 ráno, na Hakata station dáváme kufry do skříněk (dobrý vychytávka - skřínky tu jde platit a otevírat suica kartou)
- následuje jízda limmited express Kamome do Nagasaki, cca 2 hodiny, kdy dospáváme
- dorážíme klem 8:30 a jdeme na check-in pro plavbu na Hashimu, který je situován v Gunkanjima Digital Museum
- muzeum pomocí mnoha digitáních multimediálních i fyzických expozic popisuje jak ostrov samotný, tak život lidí na něm
- celkem  to hodí, jelikož většina ostrova je pro nrnální turisty nepřístupná, halvně díky riziku zřácení budov a jejich částí
- přece jenom se o domy na ostrově nikdo od roku 1974 nestaral
- v 9:50 vyrážíme ve skupince s organizátory k molu, kde už kotví lod Jupiter, která nás na Hashimu zaveze
- kousek od Jupiteru na kotvišti pro výletní lodě kotví další výletní obr - tentokrát je to Quantum of the Seas
- chvíli předtím když jsme šli na check-in tak tam ještě nebyla
- zdá se, že to funguje tak, že výletní lodě ráno přijedou, turisté jdou do města a večer se zase přesunou dál
- recherche na Wikipedii říká že obří lod ma výtlak 160 000 tun a uveze dohrmady asi 5900 cestujících a 1500 členů posádky
- opodál kotvící torpédoborec aegis Kongou japonských námořních sebeobranných sil je protim tomuto obrovi opradu mainkatý s cca dvacetinovým výtlakem   7500-9500 tun
- je ale dost možné, že Quatum of the Seas narozdíl od Kongou nedokáže sestřelovat letící balistické střely (okud quantum v názvu neznačí nějakou superzbran :-) )
- nase lod vyráží z přístavu a projíždí kolem velkých lděnic firmy Mitsubishi, kde byla mimo jiné postavena druhoválečná bitevni lod Musashi, sesterská lod slavné bitevní lodi Yamato
- prjíždíme pod vysutým mostem pro auta a vyplouváme do vnějšího zálivu
- všude je mnha malých a menších ostrůvků a dalších lodí
- proplováme kolem ještě větších loděnic firmy Mitsubishi, kde právě buují velkou nákladní lod na přepravu zkapalněného zemního plynu
- lod krátce zastavuje na jednom zjevně rekreačním ostrově kde nabírá několik dalších pasažérů a pak už směřuje k ostrovu Hashima
- projíždíme kolem ostrova Takashima, kde se rovněž těžilo uhlí, ale je to pořád +- normální ostrov, ne původně jen skála uprostřed moře jako v případě Hashimy
- konečně vidíme Hashimu a je to úchvatný pohled, malé betonové město uprostřed moře! :-)
- loď ostrov objíždí zatímco u mola kotví další loď a můžeme si tak ostrov prohlédnout ze všech stran
- během celé výpravy vše průběžně komentuje starší paní, která na ostrově žila a je naší hlavní průvodkyní
- během toho jak ostrov obeplouváme, říká nám k čemu jednotlivé budovy sloužily a upozorňuje nás i na různé další technické detaily, jako například dopravník na hlušinu který vedl skrz jednu z obytných budov
- paní samozřejmě mluví japonsky, dostali jsme však také něco jako malé rádio s jedním špuntovým sluchátkem, které poskytuje podobný komentář v angličtině
- před přístáním ještě loď poodjede kus od ostrova, abychom mohli vidět proč se Hashime říká také Gunkanjima, neboli battleship island
- a opravdu, z tohoto úhlu ostrov skutečně vypadá jako bitevní loď! :)
- přistáváme na zrenovovaném původním molu pro pasažéry a konečňe jsme na Hashime! :)
- po ostrově je možné se kvůli potenciálně nestabilním budovám pohybovat jen po vyznačených cestách se zábradlím
- přesto je však stále možné zahlédnout a zažít mnoho zajimavého
- první zastávka je v místě kde bylo průmyslové zázemí dolu, zásobníky na uhlí a šachty
- nad námi na skále byly nádrže na pitnou vodu, školka (průvodkyně říká, že se děti pěkně nachodily do schodů ale výhled prý za to stál ! :-) ), byty úředníků a raké ostrovní svatyně
- druhá zastávka je v místě kde stálo ředitelství dolu, kus podepřené cihlové fasády ještě stojí
- ředitelstvím procházeli všichni horníci do dolů a zase zpátky ven, přez speciální dvoustupňovou lázeň (mořská, pak sladká voda), kde ze se be smyly důlní špínu
- důl šahal až kilometr hluboko a mnoho kilometrů horizontálně pod okolní moře
- došlo dokonce k propojení s dolem na sousedním ostrově (zřejmě na Takashimě)
- v dole bylo velmi horko a vlhko (~37 stupňů celsia & 95% vlhkost)
- prý to bylo jako pracovat v sauně
- je tu také vidět původní kamenná hráz z období Meiji, která stále úspěšně odoláva vlivům moře
- třetí a poslední zastávka se nachází mezi troskami 25 metrů dlouhým plaveckým bazénem a bytovým domem číslo 30
- zdroje se různí v tom, či voda v bazénu byla slanna či sladká
- sladká voda a elektřina byla přiváděna na ostrov podmořským vedením z blízkého ostrova Takashima
- mimo sezónu bylo v bazénu hřiště pro formu baseballu přizpůsobenou místním podmínkám
- bytový dům číslo 30 je inikátní tím, že se jedná o první velkou železobetonovou budovu v japonsku
- železobeton byl zvolen kvůli odolnosti vůči tajfunům
- byla postavena v roce 1916 a v každém patře žilo 20 rodin
- v prostředku je malý dvorek, na střeše bylo hřiště pro děti
- na střechách jiných domů pak byly zahrady
- prohlídková trasa končí, tleskáme paní průvodkyni a pomalu jdeme zpátky na loď
- cestou je dobrá příležitost ještě pořídit pár fotek a selfie :-)
- loď jede zpět, opět se zastávkou na rekreačním ostrově
- cestou prodávají kastella zmrzlinu s podivným maskotem ostrova, je moc dobrá !
- projíždíme ještě jednou kolem loděnic, tentokrát blíž a můžeme si tak lépe prohlédnout jak obrovské jsou
- po přistání se fotíme s maskotem ostrova který jopká po nábřeží
- vevnitř musí být asi dost malý japonec nebo japonka, jelikož maskot není moc vysoký
- kupuji ještě pár Hashima/Gunkanjima suvenýrů a knížek a raději už se přesouváme na stanici
- mohli by sme se ještě znovu vrátit do Gunkanjima Digital Museum (lístek byl v ceně exkurze), ale vlak nám jede za hodinu a nestihlo by se to
- na stanici ještě kupuji kastelu, muzeme si ji pak sníst v Izumě s Radem
- čeká nás první část našeho dlouhého (cca 8 hodin) přesunu do Izuma s dvěma přestupy
- nejdříve jedeme limmited expressem Kamome do Hakaty (pro velký zájem počtvrté :D )
- vybíráme kufry ze skříněk, kupujeme ekiben (nádražní bento krabička) 
- sedáme na shinkansen zbfukuoky do Okayamy, budeme tam asi za dvě hodiny
- vystupujeme v okayamě, která z hlediska dopravního uzlu působí dost jako Česká Třebová
- co tak vidíme ze stanice, město vypadá pěkně, asi vy sme sem při nějaké další výpravě měli zavítat
- následuje poslední vlak dnešního dne, limmited exoress Yakumo, kterým pojedeme cca 3 hodiny přez hody z Okayamy do Izuma
- vlak vypadá zvenku dobře retro :)
- už se stmívá a vlak si to postupně šine přez noční hory k cíli
- kolem desáté hodiny večerní dorážíme na stanici Izumoshi
- ubytováváme s v Guesthouse Itoan, kde nás už čeká Rado, který dorazil již ráno a stihl tak už jeden výlet do okolí
- čas jít spát po dlouhém, ale velmi zajímavém dni :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat

18.7.2019, čtvrtek, den 13 - Tottori a jediná japonská poušť

- dnešním cílem je město Tottori a jediná původní japonská poušť, která se zde nachází - do Tottori jede vlak z Izuma kolem dvou hodin, vs...